4 lipca 2024 BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA MICHAŁ BUSZ

Polityka AML / CFT – Kluczowe Zmiany dla Przedsiębiorców

Tagi Polityka AML / CFT pranie pieniędzy

Podsumujmy półrocze 2024 w AML/CFT

Procedura AML/CFT nieustannie ewoluuje zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym. Zbliżający się koniec półrocza 2024 roku to dobry czas na podsumowanie zmian, z którymi już mierzą się instytucje obowiązane, bądź które będą ich czekały w nie tak odległej przyszłości.

Lombard – nowa kategoria IO

Niemal z samym początkiem roku weszła w życie ustawa o konsumenckiej pożyczce lombardowej. Rykoszetem dostało się też Ustawie AML/CFT. Dokładniej, od 7 stycznia 2024 roku w katalogu IO pojawili się przedsiębiorcy wykonujący działalność lombardową.

Lombardy musiały już 7 stycznia 2024 roku dobrze znać się z Ustawą AML/CFT i wynikającymi z niej obowiązkami takimi jak:

  • wyznaczenie osób odpowiedzialnych za AML
  • wdrożenie i stosowanie ŚBF,
  • szkolenia pracownicze,
  • raportowanie do właściwych organów.

Kto nie wdrożył AML/CFT w swoim lombardzie, musi niezwłocznie zadbać o właściwą procedurę.

Brak wdrożenia polityki AML/CFT to możliwe sankcje administracyjne i odpowiedzialność karna np. właściciela lub członków zarządu

Harmonizacja przepisów dotyczących AML/CFT

Na szczeblu unijnym od 2021 roku trwają negocjacje związane z otwarciem nowego, wspólnego frontu w walce państw członkowskich z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. W lutym tego roku doszło do wstępnego porozumienia w zakresie części pakietu zmian związanych z polityką AML/CFT, zaś już w kwietniu Parlament Europejski przyjął nowe przepisy. Celem nowego rozporządzenia jest postawienie wspólnego unijnego muru, eliminującego luki prawne w poszczególnych systemach AML/CFT Państw Członkowskich.

Przykładowe propozycje zmian to:

  • zakaz transakcji gotówkowych powyżej 10.000 €
  • zwiększona czujność w przypadku kryptowalut – m.in. dostawcy usług związanych z kryptoaktywami będą zmuszeni weryfikować klientów już przy kwotach 1.000€
  • jednolity próg własności/wpływu beneficjentów rzeczywistych na poziomie 25%
  • wzmożone środki staranności wobec osób posiadających majątek na poziomie 50.000.000 €

AMLA – kolejna broń Unii Europejskiej w walce z przestępcami

Unia Europejska chce skuteczniej walczyć z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. Do tego celu powołano nową agencję – The Anti-Money Laundering and Countering the Financing of Terrorism Authority czyli Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (w skrócie: „AMLA”).

AMLA to organ, który:

  • rozpocznie działalność w połowie 2025 roku
  • siedzibą będzie Frankfurt nad Menem, lecz zakresem działania obejmie całe terytorium Unii Europejskiej
  • uprawniony będzie do nakładania kar i sankcji
  • podejmie współpracę z krajowymi organami AML/CFT
  • będzie przygotowywał wytyczne związane z polityką AML/CFT

Środowisko piłkarskie pod lupą AML/CFT

Piłka nożna notorycznie musi mierzyć się ze skandalami natury prawa karnego. Afera łapownicza w FIFA, oskarżenia działaczy o pranie brudnych pieniędzy, korupcyjne lata 90 i 00 w polskiej i europejskiej piłce, inwestowanie w kluby przez osoby z list sankcyjnych – to część grzechów środowiska piłkarskiego, o których rozpisywały się media.

W ramach pakietu nowelizacji AML/CFT jedną z instytucji obowiązanych od 2029 roku będą kluby piłkarskie oraz agenci piłkarscy. Czy to oznacza, że np. Izolator Boguchwała lub Coco Jambo Warszawa będą musiały wdrożyć politykę AML/CFT? Otóż (raczej) nie.

Definicje z Rozporządzenia:

  • Profesjonalny klub piłkarski jako IO – wszelkie osoby prawne zarządzające lub będące właścicielami klubów grających w krajowych rozgrywkach, które odpłatnie kontraktują piłkarzy i personel.
    • Mają być wyjątki – Państwa Członkowskie będą decydować w zakresie ograniczenia definicji klubów piłkarskich jako IO ze względu na poziom rozgrywkowy oraz obroty poniżej 5.000.000 €
    • Nie każda działalność klubów piłkarskich znajdzie się pod lupą AML/CFT – ograniczenie do transakcji ze sponsorami, inwestorami, agentami piłkarskim i transferów piłkarzy.
  • Agent piłkarski jako IO – osoby prawne i osoby fizyczne pośredniczące za wynagrodzeniem w kwestiach kontraktów i transferów piłkarzy, zarówno jako pełnomocnicy sportowców, jak i po stronie profesjonalnych klubów piłkarskich

POBIERZ FLIPBBOK >> 

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

O autorach

Autor
Zadaj pytanie autorowi BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA Partner, adwokat, szef działu white collar crime
Specjalizuję się w sprawach karnych, karnoskarbowych i powiązanych z nimi postępowaniach sądowych.

O autorach

Autor
Zadaj pytanie autorowi MICHAŁ BUSZ aplikant adwokacki
Szczególnym zainteresowaniem darzy prawo karne oraz handlowe, co łączy się w problematykę przestępczości gospodarczej obejmującą m.in. odpowiedzialność menedżerską (white-collar crime).

Powiązane artykuły

Polityka AML / CFT

21 lipca 2023 BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA
Tematy Prawo karne w biznesie

Polityka AML / CFT – Obowiązki IO

24 sierpnia 2023 BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA
Tematy Prawo karne w biznesie

Polityka AML / CFT – Środki Bezpieczeństwa Finansowego

26 września 2023 BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA
Tematy Prawo karne w biznesie

Polityka AML / CFT – Kary administracyjne

4 kwietnia 2024 BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA
Tematy Prawo karne w biznesie

Polityka AML / CFT – Krajowa Ocena Ryzyka

25 stycznia 2024 BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA
Tematy Prawo karne w biznesie

Kopia Cykl AML – kor

25 stycznia 2024 BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA BARTŁOMIEJ PIETRUSZKA
Tematy Prawo karne w biznesie

Kontakt dla mediów

Avatar
Katarzyna Jakubowska PR Manager

Newsletter

Bądź na bieżąco. Otrzymuj informacje o nowych publikacjach ekspertów z Kancelarii Brysiewicz, Bokina i Wspólnicy.

[FM_form id="1"]